Goeleta Speranţa din filmul ,,Toate pânzele sus” a fost construită cu lemn din Satu Mare

Goeleta Speranţa din filmul ,,Toate pânzele sus” a fost construită cu lemn din Satu Mare

Goeleta Speranţa din filmul ,,Toate pânzele sus” a fost construită cu lemn din Satu Mare

Toate pînzele sus este un serial de televiziune al Televiziunii Române , o adaptare cinematografică după romanul cu același nume, ,,Toate pînzele sus” al scriitorului Radu Tudoran.

Produs între 1976 – 1978, filmul prezintă aventurile devenite legendare ale celor doi prieteni, românul Anton Lupan și francezul Pierre Vaillant.

Anton Lupan pleacă în căutarea goeletei L’Esperance, corabia sa și a prietenului său, fără să știe că a fost atacată de pirați.
Corabia este găsită, dar despre prietenul său nu se mai știe nimic. Anton Lupan e nevoit să plece singur în călătoria peste Atlantic, cu destinația Țara de Foc.

Adevărul.ro scrie că ,, Constructorul a primit aprobare pentru tăierea a patru pini, care însă i-au fost alocaţi tocmai de la Satu Mare.
„Am trimis acolo pe cineva care ştia limba maghiară, considerând că e necesar pentru rezolvarea optimă a problemei, numai că respectivul s-a dus şi s-a îmbătat şi, în loc să-mi aleagă patru pini drepţi buni pentru catarge, a venit cu nişte pini curbaţi care s-au dat probabil, în bătaie de joc. Mai mult, şoferii cu peridocuri au protestat la lungimile mari de 12,14 şi 17 metri şi i-au tăiat şi pe ăştia în două. În sfârşit, i-am făcut şi catargele şi bompresul“, povesteşte cel care a construit goeleta din „Toate pânzele sus!“, pentru publicaţia „La drum – revista călătorului“.

Speranța, astfel denumită după nava ficțională a lui Anton Lupan din romanul „Toate pânzele sus!”, a fost inițial o mahonă de pescuit de 90 de tone transformată în goeletă la șantierul naval din Tulcea, în 1968, pentru Studioul Cinematografic „București”, cu ajutorul uzinelor de utilaj greu „Progresul” din Brăila.

Timp de peste zece ani, „Speranța” a fost folosită pentru turnajul filmelor realizate în general cu firme cinematografice străine, fiind astfel o sursă de venituri în valută pentru stat.

Din păcate, „Speranța” a fost treptat șubrezită de aceste turnaje (uneori în condiții dificile): reparațiile erau din ce în ce mai frecvente și costititoare, iar România comunistă nu mai avea fonduri, astfel că nava a fost dezmembrată în anii 1980.

Comentarii Facebook

Acest articol a fost adaugat la data: 17 aprilie, 2019

Submit a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.